Skip to:
Låt oss göra världen till en lyckligare plats
Vi vill se en värld där barn har verktygen för att må bra och känna mer samhörighet. Vi ser detta som alla barns rättighet och därför välkomnar vi alltid nya partners eller lärare som vill prova The Happiness Project i sina klassrum. Tveka inte att höra av er om ni är intresserade av att samverka!
FAQ
The Happiness Project berör utmaningar som barn och ungdomar runt om i världen står inför, såsom ökande ensamhet och psykisk ohälsa. Medan THP utformades för barn i åldrarna 8-14 (årskurs 1-7), kan lärandeaktiviteterna användas av yngre barn och upp till 18 år.
Ja, men kom ihåg att programmet syftar till att stärka sociala relationer och skapa en känsla av samhörighet. Därför lämpar det sig bäst i gruppsammanhang. Vår förändringsteori bygger på vetskapen om att barn som får verktyg och dagliga vanor för att utveckla en positiv psykologi kan även dela med sig av dessa i sin hemmiljö, i skolan och i samhället i stort.
THP har utformats för att vara anpassningsbart och modulärt, så du behöver inte genomföra alla 5 aktiviteter och du behöver inte heller följa den givna ordningen. Modul 1: Att må bra - från insidan ut är dock en grundläggande aktivitet och bör alltid användas som startpunkt för arbetet. Som en lärare sa till oss: "Vi kan inte förvänta oss att barn ska tänka på andra människors glädje och välmående, om de inte först har haft en chans att fundera över vad glädje och välmående betyder för dem själva."
The Happiness Project syftar till att främja emotionell intelligens och resiliens hos barn. Genom våra aktiviteter och de 5 ingredienserna till glädje och välmående kommer barn att utveckla:
- Stärkt självkännedom och social medvetenhet
- Förbättrade relationer med jämnåriga
- Förbättrade relationer med lärare och elever
- Stärkt problemlösningsförmåga
- En hälsosammare livsstil
"Socialt och emotionellt lärande (SEL) är en väsentlig del av utbildning och mänsklig utveckling. Det är den process genom vilken barn och unga förvärvar och tillämpar kunskap, färdigheter och attityder för att utveckla hälsosamma identiteter och relationer, hantera känslor och utveckla empati. SEL bidrar till autentiska partnerskap mellan skola, familj och samhälle, vilket möjliggör lärandemiljöer som präglas av förtroendefulla relationer och samarbete. Arbetet med SEL främjar innanförskap, jämställdhet och jämlikhet samt elevers delaktighet i skolan och möjlighet att bidra till trygga, hälsosamma och rättvisa samhällen. (source)"